Chans att bli antagen?

Antagningsvägar, ansökningsprocessen, tillgodoräknande, studentbostad, et cetera.
student2012

Chans att bli antagen?

Inlägg av student2012 »

Hejsan,

Först och främst vill jag tacka dig Nils och övriga "admins" för en jättebra hemsida. Jag undrar hur stor chansen är att komma in i något av landets läkarutbildningar med 22,5 i BII-kvoten tillsammans med 1,0-1,4 i HP? För tillfället har jag 21,3 i BI och 1,0 i HP. Är det värt att pröva upp mina 6st VG till MVG, samtidigt förbättra resultatet på HP för att söka in igen?

Tack på förhand
empezar

Re: Chans att bli antagen?

Inlägg av empezar »

Fixar du 22,5 i BII så blir du ju antagen utan ett HP-resultat alls. Med 22,5 + 1,4 blir du antagen överallt, även om du kanske får vänta tills reservantagningen (åtminstone på höstterminerna).
Fd läkarstudent (termin 7 Uppsala)
student2012

Inlägg av student2012 »

Tack för det snabba svaret empezar :glad: Jag ska verkligen satsa för att höja mina betyg till 22,5 och eventuellt förbättra mitt HP resultat då jag helst vill komma in i Lund, på grund av geografiska skäl. Undrar bara enligt vilka statistik du baserar ditt påståenden om att jag kommer in med 22,5 i BII utan HP? Är chansen 100% att jag kommer in någonstans i Sverige med 22,5 i BII?
empezar

Inlägg av empezar »

Statistiken som finns här på läkarstudent.se visar att man inte behövt maxbetyg för antagning på flera av lärosätena (Umeå, Linköping, Örebro, Lund).

Jag tänker inte säga att någonting är 100 procent, men det är väldigt sannolikt. Trenden på antagningskraven har fortfarande inte visat någon antydan till att vända uppåt.
Mustafa Al-Attar
Kontakt:

Inlägg av Mustafa Al-Attar »

empezar skrev:Statistiken som finns här på läkarstudent.se visar att man inte behövt maxbetyg för antagning på flera av lärosätena (Umeå, Linköping, Örebro, Lund).

Jag tänker inte säga att någonting är 100 procent, men det är väldigt sannolikt. Trenden på antagningskraven har fortfarande inte visat någon antydan till att vända uppåt.
Hej,
Jag tänkte bara säga att idag fick jag ett mail från Lund Universitetet när jag frågade dem om antagningspoäng. Jag frågde dem om den lägsta antagningspoäng för läkarprogrammet HT12 med hp-urskiljning för BI efter urval 2!
Och deras svar var
Av de antagna i BI-gruppen var lägsta intagningspoäng på betyg 22.40 och HP 1.70.

Det är ju stor skillnad tycker jag från HT11, där var antagningspoäng 22.40 och HP 0.70.
Mustafa Al-Attar
empezar

Inlägg av empezar »

Frågan är hur många som befinner sig i intervallet 22.40 + 0.7 - 22.40 + 1.7. Det kan ju i teorin skilja en person.
Mustafa Al-Attar
Kontakt:

Inlägg av Mustafa Al-Attar »

empezar skrev:Frågan är hur många som befinner sig i intervallet 22.40 + 0.7 - 22.40 + 1.7. Det kan ju i teorin skilja en person.
Det kan vara, men jag fick veta också att första reserv efter Urval 2 har 22,4 och hp 1,5
Mustafa Al-Attar
Skriv svar