Platsfördelning...

Meritpoäng, kompletteringar, utländska betyg, folkhögskola, et cetera.
Macca

Platsfördelning...

Inlägg av Macca »

Hej!

Om jag har inte kompletterat, räknas jag bara i kvot 1? Hur sker platsfördelning mellan grupperna? det verkar lite konstigt... Jag har tittat på Lund universitets intagningsstatistik and blir lite förvånad!! För många program krävs det ett högre betyg i direktgruppen??!!!!! :skraj:

Vad ska jag göra? Det ser ut som det är betydligt fler platser i kvot 2... :konfys:

***en till sak... är det bättre att läsa matte E eller steg 3 moderna språk? har 2 meritpoäng just nu men jag är inte helt säkert hur jag lättast kommer upp till 2,5.. Finns det någon som kan berätta vad ni har gjört for gymnasiekurser?

Tack igen :)
Användarvisningsbild
Nils
driver läkarstudent.se

Re: Platsfördelning...

Inlägg av Nils »

Macca skrev:Hej!

Om jag har inte kompletterat, räknas jag bara i kvot 1? Hur sker platsfördelning mellan grupperna? det verkar lite konstigt... Jag har tittat på Lund universitets intagningsstatistik and blir lite förvånad!! För många program krävs det ett högre betyg i direktgruppen??!!!!! :skraj:
Hej Macca!

Utan kompletteringar räknas man bara till kvot 1.
Just situationer som den du beskriver förutsågs också kunna uppstå när det blev känt att kvot 2 endast skulle vara öppen för dem med kompletteringar. Det är inte helt orimligt att tänka sig att många av dem som kompletterar sina betyg utgår från ett klart sämre läge än de som inte behöver komplettera sina betyg och hålls då de två grupperna åtskilda så är det inte omöjligt att kvot 2 ligger kvar på en lägre nivå. Detta bör dock bara hända för mindre konkurrensutsatta utbildningar - oddsen är väldigt låga för att det skulle hända med läkarprogrammet.

(Det kan också hända att behörighet till kvot I automatiskt ger behörighet till kvot II i framtiden; det är en möjlighet som insatta tjänstemän har nämnt ifall det skulle visa sig uppstå situationer som den du beskriver - meningen är ju att det ska vara lättare i kvot I än i kvot II.)
***en till sak... är det bättre att läsa matte E eller steg 3 moderna språk? har 2 meritpoäng just nu men jag är inte helt säkert hur jag lättast kommer upp till 2,5.. Finns det någon som kan berätta vad ni har gjört for gymnasiekurser?

Tack igen :)
Välj det du har lättast för eller tycker är mest intressant. I övriga fall är troligen Matematik E lättare eftersom språk innebär en större volym kunskap att lära sig medan Matematik E "bara" fordrar förståelse.
Macca

Inlägg av Macca »

Vill hellre läsa tyska... men danmark kräver matte E nu? :(
Användarvisningsbild
Nils
driver läkarstudent.se

Inlägg av Nils »

Ja, Danmark kräver matte E nu...
Skriv svar