Behörighet
-
Lisa
Re: Behörighet
Jag dör !!!
Kan någon skjuta mig i huvudet?
Får man göra så?
Jag har bara läst att meritp inte kan sänka en ???
Kommer aldrig få ett MVG i matte E. Jag kämpade som fan för ett G, vilket jag nu gör med eng C också bara för att få merip...
& har inte läst språk, så hinner knappast med steg 3 på 1 månad..
Alltså när har detta börjat gälla???
Kan någon skjuta mig i huvudet?
Får man göra så?
Jag har bara läst att meritp inte kan sänka en ???
Kommer aldrig få ett MVG i matte E. Jag kämpade som fan för ett G, vilket jag nu gör med eng C också bara för att få merip...
& har inte läst språk, så hinner knappast med steg 3 på 1 månad..
Alltså när har detta börjat gälla???
Det har alltid varit så. VHS har kanske inte varit så tydliga med det. Studievägledare är värdelösa, de vet inte ett skit. Prata alltid direkt med VHS vid viktiga frågor.
Kanske du kan pröva en områdeskurs för att få ihop lite merit?
Kanske blir svårt tidsmässigt denna terminen, men du har ju alltid nästa.
MAX poäng som man totalt kan erhålla från områdeskurser är 1,0:
Biologi breddning – 0,25 mp
Djursjukvård – 0,5 mp
Etik och livsfrågor – 0,5 mp
Fysik breddning – 0,25 mp
Hälsopedagogik – 0,25 mp
Kemi breddning – 0,25 mp
Omvårdnad – 0,5 mp
Psykologi A – 0,25 mp
Svenska C – muntlig och skriftlig kommunikation – 0,25 mp
Kanske du kan pröva en områdeskurs för att få ihop lite merit?
Kanske blir svårt tidsmässigt denna terminen, men du har ju alltid nästa.
MAX poäng som man totalt kan erhålla från områdeskurser är 1,0:
Biologi breddning – 0,25 mp
Djursjukvård – 0,5 mp
Etik och livsfrågor – 0,5 mp
Fysik breddning – 0,25 mp
Hälsopedagogik – 0,25 mp
Kemi breddning – 0,25 mp
Omvårdnad – 0,5 mp
Psykologi A – 0,25 mp
Svenska C – muntlig och skriftlig kommunikation – 0,25 mp
-
Lisa
Alltså hur kan dom göra så? Hur kan man gå ut med felaktig information??? Hela min framtid till hösten hängde på detta..
Jag har max meritp från områdeskurser: omvårdnad & etik och livsfrågor= 1 p.
Eng B & snart C skulle ge mig = 1p
Ma E = 0,5 p
Kommer eng B & C också att påverka mitt betygssnitt då? Har vg i B & förmodligen i C.
Måste man alltså ha MVG i allt meritp kurser???
Jag har max meritp från områdeskurser: omvårdnad & etik och livsfrågor= 1 p.
Eng B & snart C skulle ge mig = 1p
Ma E = 0,5 p
Kommer eng B & C också att påverka mitt betygssnitt då? Har vg i B & förmodligen i C.
Måste man alltså ha MVG i allt meritp kurser???
Det var tråkigt att höra! Du får ta nya krafttag. Men var du så säker på att komma in?
Problemet är att matematik e blir både en meritkurs OCH en behörighetsgivande kurs, i ditt fall, precis som jag förklarade innan.
Jag kan ha fel att din engelska b kurs räknas med i ditt jämförelse tal bara för att du har den på ett samlat betygsdokument daterat samma dag som ditt slutbetyg, detta låter jag vara osagt.
Meritkurser räknas med i ditt jämförelsetal om de ingår i ditt slutbetyg, eller om de är behörighetsgivande för programmet du söker (vilket är fallet med matte e).
Om matematik D krävs för särskild behörighet så kan du inte få merit förr matematik D, men om du också har läst matematik e så fungerar den både som behörighetskurs och meritkurs, då det är en högre nivå än kursen som krävs för särskild behörighet till läkarpr.
Problemet är att matematik e blir både en meritkurs OCH en behörighetsgivande kurs, i ditt fall, precis som jag förklarade innan.
Jag kan ha fel att din engelska b kurs räknas med i ditt jämförelse tal bara för att du har den på ett samlat betygsdokument daterat samma dag som ditt slutbetyg, detta låter jag vara osagt.
Meritkurser räknas med i ditt jämförelsetal om de ingår i ditt slutbetyg, eller om de är behörighetsgivande för programmet du söker (vilket är fallet med matte e).
Om matematik D krävs för särskild behörighet så kan du inte få merit förr matematik D, men om du också har läst matematik e så fungerar den både som behörighetskurs och meritkurs, då det är en högre nivå än kursen som krävs för särskild behörighet till läkarpr.
-
Mustafa Al-Attar
- Kontakt:
Nej, det som spock menar är, Bara Matte E som sänker ditt betyg för att Matte D är behörighet och eftersom Eng A är inte behärighet, då Eng B och C påverkar inte ditt snitt. Tills nu förstår jag inte varför VHS har räknat ditt snitt med 21,82 för att om Matte E påverkar snittet då måste ditt snitbetyg bli 21,8.
Mustafa Al-Attar
-
Lisa
Vilken soppa
Kände mig ganska säker på att komma in i Umeå med 22,5 & ett ok HP resultat . Men nu har jag alltså 22,3?
Måste väl försöka läsa upp Ma E till MVG då för att ha en chans.. Åh hur fan det nu ska gå? Var ju 2 år sedan sist..
& det stör mig nå så vansinnigt att jag bara läst att meritpoäng inte kan sänka betygssnittet & att jag slitit som ett djur med eng c, heltidsstudier till ssk & jobb på halvtid..
Jag fattar det bara inte...
Kände mig ganska säker på att komma in i Umeå med 22,5 & ett ok HP resultat . Men nu har jag alltså 22,3?
Måste väl försöka läsa upp Ma E till MVG då för att ha en chans.. Åh hur fan det nu ska gå? Var ju 2 år sedan sist..
& det stör mig nå så vansinnigt att jag bara läst att meritpoäng inte kan sänka betygssnittet & att jag slitit som ett djur med eng c, heltidsstudier till ssk & jobb på halvtid..
-
Mustafa Al-Attar
- Kontakt:
Jag ska också drabba av det eftersom jag har också G på Matte E och sökt till HT12. Mitt snittbetyg skulle i så fall vara 21,65 BILisa skrev:Vilken soppa![]()
Mustafa Al-Attar
@Lisa Jag förstår att det känns tufft, men shit happens. Och du skall väl inte låta en enda kurs knäcka dig? Du måste se till helhetsbilden. Du är en kurs från full pott, 22,5. Du får ta nya krafttag nästa termin.
Du kan köpa kursen på Hermods.se, 100% distans, både undervisning och prov, om de inte har ändrat på det...
Lycka till!
Har du kommit såhär långt så är matematik e ingen match...
Du kan köpa kursen på Hermods.se, 100% distans, både undervisning och prov, om de inte har ändrat på det...
Lycka till!
Har du kommit såhär långt så är matematik e ingen match...
-
Lisa
Ja då sitter vi i samma jävla båt
Ska du läsa upp ma E nu? Fast då hamnar du väl i bg 2?
Vilken skit alltså.. Jag är så förbannad !!!
Sista kallade reserv i Umeå vt 2012 i BG 2 hade 22,21.
Så jag ska be till GUD !
Så jag ska be till GUD !
-
Mustafa Al-Attar
- Kontakt:
Jag vet faktist inte! Jag har läst matte för ett tag sedan och jag kommer inte ihåg riktig innehållet eftersom jag läste Matte E med aviskt att få bara GLisa skrev:Ja då sitter vi i samma jävla båt![]()
Så jag ska be till GUD !
Jag hamnar inte i B2 om jag läser upp matte för att jag har inte gjort mitt slutbetyg än.
Jag tänker på att göra slutbetyget nu och hoppas att på VT13 betygsnittet skulle sänka ännu mer d.v.s. mindre än 21,6. Alltså jag har inte lust att höja upp betyget, jag har pluggat som fan för 4 år.
Så jag ska be till Gud som dig
Mustafa Al-Attar