Gäst skrev:
Hej även jag gick ut nu i juni med 21,5 (med merit) vg i idrott A och ett par andra ämnen. Personerna som lyckades komma in med 21,6 i våras vad hade för hp resultat? Funderar på att plugga stenhårt inför hp och först försöka komma in via intervju i Umeå. Räknar dem med kompletterade betyg? Tänkte att jag kanske kunde fixa några av mina vg:n och få 21,9 åtminstone och samtidigt jobba på hp eller tror ni att (2,15+1,6) räcker till att få intervju vt13 alternativt ht13?
Hej! Sent svar, men jag skriver ändå.
Angående din fråga om Umeå. Såhär skriver Umu på sin hemsida om urvalet:
"För sökande (...) görs urvalet utifrån ett jämförelsetal som tas fram genom att den sökandes resultat på Högskoleprovet adderas till betygssnittet i betyget från gymnasiet (kompletterat betyg) delat med tio. Formeln lyder alltså:
[Jämförelsetal] = [Högskoleprovsresultat] + [Betygssnitt från gymnasiet / 10]"
Om jag har fattat det hela rätt måste du alltså ha ett resultat från högskoleprovet för att ha en chans att bli kallad till intervju.
Som det har sett ut de senaste terminerna räcker nog inte 21,6 i betyg för att komma in (enligt VHS antagningsstatistik några terminer bakåt, det lägsta jag hittat där är 21,73). Jag skulle tro att din bästa chans är att skriva riktigt bra på högskoleprovet, typ 1,8 eller ännu hellre 1,9 och konkurrera i HP-gruppen med det. Självklart kan du också komplettera dina betyg och konkurrera i även den gruppen, men det tar tid, och att läsa upp betygen till 21,9 räcker tyvärr inte på långa vägar. Nu i höst 2012 krävdes 22,50 i B2-gruppen (kompletterade betyg) till samtliga universitet.
Jag gick ut gymnasiet 2010, och tillhörde den allra första årskullen som gick ut med meritpoäng. Betygssnittet i B1-gruppen sjönk ju som bekant i och med att meritpoängen infördes, eftersom vi och efterföljande ju kunnat "fuska" lite och välja de kurser som ger meritpoäng, jämfört med de som gick ut åren innan. Nu däremot har det hunnit bli några årgångar elever med meritpoäng, och jag har en känsla av att snittet kommer att gå upp igen ganska snart eftersom fler och fler elever med meritpoäng kommer från gymnasiet och konkurrerar om platserna på högskolorna. Det skulle inte förvåna mig om det om några år kommer att krävas, om inte 22,50 så inte så långt ifrån för att komma in på läkarlinjen.
Om du känner dig redo att börja plugga på läkarlinjen nu så tycker jag du ska strunta i att "slösa" tid på att komplettera betygen och i stället satsa på högskoleprovet. Lyckas du skriva riktigt bra är det nog en snabbare och förmodligen enklare väg in.
Lycka till!