Behörighet

Meritpoäng, kompletteringar, utländska betyg, folkhögskola, et cetera.
Lisa

Re: Behörighet

Inlägg av Lisa »

Ja jag fattar det inte. Varför kan inte min ma e från basåret fungera som behörighet & ma e från KOMVUX som meritpoäng?
Spock

Inlägg av Spock »

En Komvuxkurs väger alltid tyngre än en basårskurs.
Gäst

Inlägg av Gäst »

Skulle det fungera att läsa Matematik D för att få den kursen att räknas som behörighetsgivande istället för E?
Mustafa Al-Attar
Kontakt:

Inlägg av Mustafa Al-Attar »

Gäst skrev:Skulle det fungera att läsa Matematik D för att få den kursen att räknas som behörighetsgivande istället för E?
Jag tror att man får göra det eftersom jag läste att man får läsa bara vissa delar (t.ex. Kemi A och Fysik B) av basåret!

http://www.science.su.se/utbildning/stu ... bara_vissa

Därför anser jag inte någon anledning till vf kan man inte ta bort vissa delar av basår?
Men däremot när jag ringde VHS och frågade om Matte E skulle sänka mitt betyg, då frågade han mig direkt om jag har läst ett basår eller inte?
Jag tycker att du ska ringa VHS för få ett utförligt korrekt svar.
Lycka till :glad:
Mustafa Al-Attar
Spock

Inlägg av Spock »

@Lisa

Om jag har förstått det rätt så har du redan läst matematik d på högskolans basår och undrar nu om det skulle hjälpa att läsa om kursen på komvux?

Hur skulle det kunna hjälpa dig? Vad blir skillnaden om du läser matematik d på komvux? Precis som jag har förklarat ett antal gånger tidigare så är bara VHS intresserade av den högsta nivån i ett ämne, när de tittar efter behörighet eller meritpoäng.
Om du skickar VHS ett betyg i matematik d från komvux så kommer de inte att beakta detta då du har ett betyg från matematik e (högre kurs).

Däremot så kan du ta tillbaka ditt matematik e betyg, och istället åberopa ditt matematik d betyg från basåret, och läsa en annan meritkurs (moderna språk, typ).... Eller så sätter du mvg på matematik e..
lighten-up

Inlägg av lighten-up »

Nu blev jag väldigt förvirrad när jag läste den här tråden :nej:

Är det så att meritpoängskompletteringar (d.v.s kurser som ger meritpoäng och som skickas in till VHS på samlade betygsdokument) påverkar ens betygssnitt? :skraj:

Enligt följande sida ska inte meritpoängskompletteringar räknas med i meritvärdet (d.v.s. jämförelsetal + meritpoäng), utan bara i meritpoängen; Antagning.se - Meritpoängen läggs till
Spock

Inlägg av Spock »

Nej, inte alls. Meritpoängskompletteringar påverkar vanligtvis inte betygssnittet (förutom att ge meritpoäng). I Lisas fall så pratar vi om matematik e. Och eftersom denna kurs ger henne behörighet till läkarprogrammet så räknas den med i jämförelsetalet.
Mustafa Al-Attar
Kontakt:

Inlägg av Mustafa Al-Attar »

lighten-up skrev:Nu blev jag väldigt förvirrad när jag läste den här tråden :nej:

Är det så att meritpoängskompletteringar (d.v.s kurser som ger meritpoäng och som skickas in till VHS på samlade betygsdokument) påverkar ens betygssnitt? :skraj:

Enligt följande sida ska inte meritpoängskompletteringar räknas med i meritvärdet (d.v.s. jämförelsetal + meritpoäng), utan bara i meritpoängen; Antagning.se - Meritpoängen läggs till
Det är ett problem för Lisa eftersom hon har läst ett basår!
Om du har ett slutbetyg som innehåller Fysik B, Kemi B, Matte D och Biologi B d.v.s. behörighet, då Matte E skulle inte påverka ditt snittbetyg om du har kursen på ett samlat betygdokument, jag har ringt VHS och här nedan deras svar när jag skickat ett mail till dem;
Hej
Jag har läst på nätet " Betyg i utökad kurs kan ge meritpoäng men räknas med bara i jämförelsetalet om kursen krävs för behörighet "
Nu kommer jag till min fråga, Jag har ett G på Matematik E och jag undrar om det sänker mitt betygsnitt när jag redovisar det som meritpoäng på ett samlat betygdokument? OBS: Matematik D är behörighet och har betyg på det!
Enligt ovanstående så påverkar Matte E inte mitt snitt men jag hörde att det gör. Av denna anledning undrar jag vad som stämmer här?
Med vänliga hälsningar

Svar
Nej, det sänker inte ditt betygssnitt. Har du Matematik E på ett samlat betygsdokument och kursen inte krävs för behörighet, kan du tillgodoräkna dig meritpoängen utan att det sänker ditt betygssnitt.

.
Hoppas att det hjälpte dig att förstå :glad:
Mustafa Al-Attar
lighten-up

Inlägg av lighten-up »

nabster skrev:Hoppas att det hjälpte dig att förstå :glad:
Jag förstår nu varför Lisas fall var så speciellt. Dock så undrar jag över varför hon inte kan ringa VHS och välja att ta Ma D-behörigheten ifrån basåret och bara meritpoängen ifrån Ma E? Hon kommer väl att söka i BG2 oavsett vad?

Jag har läst på andra forum om folk som har ringt VHS och sagt att VHS har gjort fel vid uträknandet av meritvärdet och att de ska göra det på ett annat sätt.
Lisa

Inlägg av Lisa »

Jag förstår inte vad du menar?
Har läst ma b-e på basår. Samt ma e på KOMVUX för att få merit eftersom basårs ma e inte ger merit.

Utan ma e KOMVUX meriten har jag bara 22, med den 22,3 eftersom den räknas som behörighet & väger högre än basårs matten.

Kan jag göra något för att få 22,5 ?
Skriv svar