Behörighet
-
Mustafa Al-Attar
- Kontakt:
Re: Behörighet
Du kan läsa moderna språk steg 3 för att kunna få 0,5 utan att sänka ditt betyg. DU kan exempelvis läsa Spanska steg 3, Franska steg 3 eller tyska steg 3 etc.Lisa skrev:Jag förstår inte vad du menar?
Har läst ma b-e på basår. Samt ma e på KOMVUX för att få merit eftersom basårs ma e inte ger merit.
Utan ma e KOMVUX meriten har jag bara 22, med den 22,3 eftersom den räknas som behörighet & väger högre än basårs matten.
Kan jag göra något för att få 22,5 ?
Mustafa Al-Attar
Jag har också läst Naturbasåret, och vad jag hört så spelar betygen därifrån inte någon roll. Jag menar, om maxbetyget är VG, hur ska man då kunna behålla sitt snitt?Spock skrev:Grattis, men lisa har läst på basår.
-
AnnaSj
Hejsan, jag går i tvåan på gymnasiet och tänker läsa matte E till trean. Jag kommer förmodligen få MVG i alla betyg som ingår i min studieplan(utom Ma B) men jag kommer även läsa några kurser som utökade bara för att få meritpoängen. Efter att ha läst inläggen här börjar bli förvirrad, bör jag strunta i att läsa Ma E om jag kanske skulle få VG i det men fortfarande la det som utökat? Eller kan jag läsa Ma E och ha det som utökat utan att mitt snitt ändras?
MVH Jhonel P
MVH Jhonel P
-
Mustafa Al-Attar
- Kontakt:
Hej Jhonel!JhonelP skrev:Hejsan, jag går i tvåan på gymnasiet och tänker läsa matte E till trean. Jag kommer förmodligen få MVG i alla betyg som ingår i min studieplan(utom Ma B) men jag kommer även läsa några kurser som utökade bara för att få meritpoängen. Efter att ha läst inläggen här börjar bli förvirrad, bör jag strunta i att läsa Ma E om jag kanske skulle få VG i det men fortfarande la det som utökat? Eller kan jag läsa Ma E och ha det som utökat utan att mitt snitt ändras?
MVH Jhonel P
Eftersom du läser på gymnasieum nivå d.v.s. inte ett basår, då sänker inte Matte E ditt snittbetyg, så länge det står på ett samlat betygdokumnet och inte i slutbetyget. Lägg märke till att;
Alla meritpoäng kan sänka ditt snittbetyg om du lägger dem i slutbetyget.
Lägg alla meritpoäng kurser på ett samlat betygdoukument så att det inte sänker ditt snittbetyg.
Tänk på att betyg i meritpoäng kurser måste vara daterat senast samma dag som slutbetyget annars hamnar du i BII. Detta innebär att du måste få betyg på alla meritpoäng kurser innan du gör slutbetyget, så att du undviker att hamna i BII.
Lycka till
Mustafa Al-Attar