Prylar inför studier?

Studieteknik, gamla tentamina, sammanfattningar, övningsmaterial, kurslitteratur, utrustning, et cetera.
chocolatecake
Inlägg: 15
Blev medlem: 24 apr 2008, 20:06

Prylar inför studier?

Inlägg av chocolatecake »

Om jag nu blir antagen, är det något speciellt jag bör införskaffa tidigt? T ex stetoskop och labbrockar? behövs det från början eller ska man vänta? Några speciella uppslagsverk eller dyl som är användbart? Tänkte att det kan vara billigare från andra länder och då ska man väl beställa i god tid.
chocolatecake
Inlägg: 15
Blev medlem: 24 apr 2008, 20:06

Re: Prylar inför studier?

Inlägg av chocolatecake »

Ingen som vill hjälpa en okunnig? :-)
Bernardo
Inlägg: 116
Blev medlem: 08 maj 2008, 20:03

Re: Prylar inför studier?

Inlägg av Bernardo »

Jag tror inte du behöver oroa dig för labbrock förrän du faktiskt ska arbeta som läkare.
Senast redigerad av Bernardo den 01 jul 2008, 12:49, redigerad totalt 1 gånger.
chocolatecake
Inlägg: 15
Blev medlem: 24 apr 2008, 20:06

Re: Prylar inför studier?

Inlägg av chocolatecake »

Så du menar att det inte ingår några labbar där skyddskläder behövs? När jag pluggade kemi och biologi på universitetet var vi tvungna att köpa labrockar t o m för de enklaste labbarna från första början.

När börjar man lära sig stetoskopen då? Är det senare i utbildningen?
Sia
Inlägg: 16
Blev medlem: 06 maj 2008, 21:38

Re: Prylar inför studier?

Inlägg av Sia »

Jag vet att man behöver stetoskop för utbildning på UmU (någon som gick utbildningen lånade en från oss), fast inte exakt när men det är iaf några terminer in på utbildningen. Labbrock vet jag inte, men då jag besökte läkarprogrammet på UmU hade de en labb och man fick låna labbrock från själva salen. Misstänker att det kan variera från lärosäte till lärosäte i fråga. Ledsen att jag bara vet om UmU, eftersom jag har bott i den staden så länge...
Bernardo
Inlägg: 116
Blev medlem: 08 maj 2008, 20:03

Re: Prylar inför studier?

Inlägg av Bernardo »

Stetoskåp behövs när de kliniska kurserna börjar. Typ T5.
Användarvisningsbild
Nils
driver läkarstudent.se
Inlägg: 4717
Blev medlem: 22 apr 2008, 23:52

Re: Prylar inför studier?

Inlägg av Nils »

I Lund rekommenderades vi att köpa stetoskop (och hammare) redan till termin 3 eftersom det var då som vi fick börja lära oss hur de används.
Användarvisningsbild
Nils
driver läkarstudent.se
Inlägg: 4717
Blev medlem: 22 apr 2008, 23:52

Re: Prylar inför studier?

Inlägg av Nils »

Labbrockar och andra arbetskläder tillhandahålls på plats vid behov - man behöver inte köpa dem själv.
Doctor
Inlägg: 35
Blev medlem: 21 jan 2010, 05:22
Kontakt:

Re: Prylar inför studier?

Inlägg av Doctor »

Nämen, behöver man köpa all dem här sakerna själv? Och böckerna? Gud i himlen....

Känns så skönt att vara barn :tunga:
I love this site.
Skriv svar