Vågar jag vänta?

Antagningsvägar, ansökningsprocessen, tillgodoräknande, studentbostad, et cetera.
Tilla

Vågar jag vänta?

Inlägg av Tilla »

Hej!

Jag har i princip bestämt mig för att det enda jag vill bli är läkare och har jobbat stenhårt för att få till rätt gymnasiebetyg och just nu läser jag upp min naturbehörighet på basåret.

Saken är den att jag funderar på att ta ett sabbatsår mellan basåret och läkarprogrammet (jag är fortfarande studiemotiverad men är också rätt stressad av en massa olika anledningar) och funderar på om jag vågar ta chansen att missa just det året som jag kanske skulle ha blivit antagen?

Jag ligger alltså i BII-gruppen med ett betygssnitt på 22,5 och ett högskoleprov på 1,6. Har inte bestämt mig för var jag vill söka än, men lutar åt Uppsala.

Tacksam för råd!
VolvoSwe
Inlägg: 6
Blev medlem: 23 maj 2012, 16:29

Re: Vågar jag vänta?

Inlägg av VolvoSwe »

Sitter i samma position, nästan i vart fall. Jag har inga problem att vänta, kullarna blir mindre bakom mig (93a) i några år. Det ryktas ju även att platserna kommer bli fler till programmen, gymnasiebetygen ryktas bli lägre. Personligen tror jag inte att man behöver brådska, känns så i vilket fall.
Wiiizzy
Inlägg: 239
Blev medlem: 05 aug 2011, 18:36

Re: Vågar jag vänta?

Inlägg av Wiiizzy »

Tilla skrev: Saken är den att jag funderar på att ta ett sabbatsår mellan basåret och läkarprogrammet (jag är fortfarande studiemotiverad men är också rätt stressad av en massa olika anledningar) och funderar på om jag vågar ta chansen att missa just det året som jag kanske skulle ha blivit antagen?

Jag ligger alltså i BII-gruppen med ett betygssnitt på 22,5 och ett högskoleprov på 1,6. Har inte bestämt mig för var jag vill söka än, men lutar åt Uppsala.
Jadu, jag tror att du kommer att kunna bli antagen i framtiden också.

Om du menar att du tar ett sabbatsår med start HT13 så och söker in till läkarprogrammet HT14 så har ju de med betyg från de nya gymnasiet tagit studenten. Frågan är om det kommer att påverka dina chanser åt något håll. Förmodligen inte, bl.a. därför att de lär söka i BI (med undantag för de som läser upp betyg enligt det nya systemet men gått gymnasiet enligt det gamla). Sen har jag inte full koll på hur det nu blev bestämt... om man söker i samma grupper som de med de nya betygen eller om det blir olika kvoter. Någon som har koll på det? Om det nu är så att du kommer att söka i samma kvot som de med de nya betygen så lär det förbättra dina chanser.
Vidare är det som VolvoSwe säger att läkarprogrammet kommer att utökas ännu mer de kommande åren, vilket bör resultera i lägre antagningsgränser.

Frågan du bör ställa dig är hur viktigt är det för dig att plugga i just Uppsala samt hur viktigt sabbatsåret är för dig. Om du mot förmodan ej blir antagen vid Uppsala så borde du ha goda chanser att bli antagen vid andra universitet. Det är du själv som måste utvärdera dina alternativ och fundera på riskerna med dina val. Jag kan aldrig ge några garantier, men sammanfattningsvis tror jag dock att risken är ganska liten att du inte kommer in i Uppsala om du väljer att ta ett sabbatsår. Du kan ju alltid skriva HP igen för att försöka förbättra chanserna ytterligare.
Lycka till!
Solen08
Inlägg: 77
Blev medlem: 15 jun 2008, 22:00

Re: Vågar jag vänta?

Inlägg av Solen08 »

Tilla skrev:Hej!

Jag har i princip bestämt mig för att det enda jag vill bli är läkare och har jobbat stenhårt för att få till rätt gymnasiebetyg och just nu läser jag upp min naturbehörighet på basåret.

Saken är den att jag funderar på att ta ett sabbatsår mellan basåret och läkarprogrammet (jag är fortfarande studiemotiverad men är också rätt stressad av en massa olika anledningar) och funderar på om jag vågar ta chansen att missa just det året som jag kanske skulle ha blivit antagen?

Jag ligger alltså i BII-gruppen med ett betygssnitt på 22,5 och ett högskoleprov på 1,6. Har inte bestämt mig för var jag vill söka än, men lutar åt Uppsala.

Tacksam för råd!
Ett alternativ är söka direkt, gå en termin på läkarprogrammet och sedan ta ett sabbatsår. Då har du din plats vid UU att komma tillbaka till (=slipper känna oro pga antagningsmöjligheter under sabbatsåret).
Skriv svar