Hur kommer en utländsk till läkarprogrammet?

Meritpoäng, kompletteringar, utländska betyg, folkhögskola, et cetera.
maring
Inlägg: 40
Blev medlem: 26 feb 2012, 18:56

Hur kommer en utländsk till läkarprogrammet?

Inlägg av maring »

Hej på er!
Jag får tacka först för allt hjälp från det här webbsidan.
Jag kommer från ett land i central Afrika, där jag gick i ett läkarprogram men gjorde bara 3 år! Jag fick inte sluta det 4rde året. Där räknar man åren inte terminer.
Jag fick sluta för familjen skull, och nu bor jag i Sverige.
Jag vill fortsätta med läkarprogrammet men det verkar omöjligt för mig för att komma in i svenskt universitet.
Jag har skickat mina gymnasiala papper till Verket för Högskolstudier för validering, men det finns risker att de inte ska valideras bra för att VHS saknar alla information för att validera vissa kurser som jag behöver för att komma in (Kemi och biologi tel. ex.).
Också, det blir inte lätt för att kalkylera högskolepoäng;
Det här betyder att jag ska behöva komplettera mina kurser med vissa Komvux kurser eller börja allting för ny.
Jag har 4 frågor just nu:
1. Jag vill fråga om vilken kortaste vägg som finns för att ackumulera alla poäng som behövs för att komma in.
Nu pluggar jag svenska som andra språk grundnivå.
2. Är det sant att poäng från Omvårdnad programm kan räknas som högskolepoäng? Om det är sant, kanske kan jag börja med det programmet för att det kan vara lätt för mig och sen komplettera med andra komvux kurser.
3. Kan man studera mer än 600 gymnasialapoäng i en termin på komvux? Jag tror att jag kan göra det för att jag har studerat allting som finns där i ett annat språk (franska), men det verkar inte så lätt att tentera kurser för att ”det är fullt” säger de. Hur kan man göra för att tentera de här kurserna?
4. Om HP: kan man använda det för att komma in utan den grundläggande behörigheten?
Jag försökte läsa här om antagningen i läkarprogrammet men jag förstår inte riktigt allting.
Jag har studerat i en helt annorlunda system och det är inte lätt att förstå; och många svenskar som jag kan prata med förstår inte heller.
Snälla hjälp mig om ni kan.
Tack så jättemycket.
Mustafa Al-Attar
Inlägg: 410
Blev medlem: 17 jul 2011, 16:06
Kontakt:

Re: Hur kommer en utländsk till läkarprogrammet?

Inlägg av Mustafa Al-Attar »

maring skrev:Hej på er!
Jag får tacka först för allt hjälp från det här webbsidan.
Jag kommer från ett land i central Afrika, där jag gick i ett läkarprogram men gjorde bara 3 år! Jag fick inte sluta det 4rde året. Där räknar man åren inte terminer.
Jag fick sluta för familjen skull, och nu bor jag i Sverige.
Jag vill fortsätta med läkarprogrammet men det verkar omöjligt för mig för att komma in i svenskt universitet.
Jag har skickat mina gymnasiala papper till Verket för Högskolstudier för validering, men det finns risker att de inte ska valideras bra för att VHS saknar alla information för att validera vissa kurser som jag behöver för att komma in (Kemi och biologi tel. ex.).
Också, det blir inte lätt för att kalkylera högskolepoäng;
Det här betyder att jag ska behöva komplettera mina kurser med vissa Komvux kurser eller börja allting för ny.
Jag har 4 frågor just nu:
1. Jag vill fråga om vilken kortaste vägg som finns för att ackumulera alla poäng som behövs för att komma in.
Nu pluggar jag svenska som andra språk grundnivå.
2. Är det sant att poäng från Omvårdnad programm kan räknas som högskolepoäng? Om det är sant, kanske kan jag börja med det programmet för att det kan vara lätt för mig och sen komplettera med andra komvux kurser.
3. Kan man studera mer än 600 gymnasialapoäng i en termin på komvux? Jag tror att jag kan göra det för att jag har studerat allting som finns där i ett annat språk (franska), men det verkar inte så lätt att tentera kurser för att ”det är fullt” säger de. Hur kan man göra för att tentera de här kurserna?
4. Om HP: kan man använda det för att komma in utan den grundläggande behörigheten?
Jag försökte läsa här om antagningen i läkarprogrammet men jag förstår inte riktigt allting.
Jag har studerat i en helt annorlunda system och det är inte lätt att förstå; och många svenskar som jag kan prata med förstår inte heller.
Snälla hjälp mig om ni kan.
Tack så jättemycket.
Hej
Jag tycker att allt är möligt, så blir inte besviken :glad:
Jag tror att den kortaste vägen till dig är komplettering, så att du slipper plugga om alla ämnen som du redan har betyg i från ditt hemland. Mitt råd till dig är, se till vilka ämnen som du behöver plugga om samt du måste vara medveten att du bör få det högsta betyget MVG men i ditt fall blir A eftersom det nya betygsysemet ska utfädas HT12.
Jag läste att du undrar om du får läsa mer än 600 poäng per termin! Jag vet inte hur är det i andra kommuner, men jag antar att det går eftersom jag har en vän som läser 700 eller 750 poäng denna termin vilket betyder att man får, men före terminen fick han inte läsa mer än 400 poäng :oj: Detta innebär att det beror helt enkelt på kommunen :glad:
Sist men inte minst, så kan man inte använda HP utan grundläggande behörighet d.v.s. du måste ha grundläggande behörighet!
Hoppas att jag kunde hälpa dig lite.... Lycka till med dina studier
Mustafa Al-Attar
maring
Inlägg: 40
Blev medlem: 26 feb 2012, 18:56

Re: Hur kommer en utländsk till läkarprogrammet?

Inlägg av maring »

Tack så mycket Nabster!
Det är inte så lätt att bara komplettera för att jag inte vet vad jag ska komplettera men jag ska fråga i kommunen.
Vad tror du om Omvårdnadsprogram? Kan poäng från det här programmet räknas i grundläggande behörighet? Eller får man bara studera gymnasiala kurser som Matematik, kemi, mm för att få tillräkliga poäng?
Tack igen.
Mustafa Al-Attar
Inlägg: 410
Blev medlem: 17 jul 2011, 16:06
Kontakt:

Re: Hur kommer en utländsk till läkarprogrammet?

Inlägg av Mustafa Al-Attar »

maring skrev:Tack så mycket Nabster!
Det är inte så lätt att bara komplettera för att jag inte vet vad jag ska komplettera men jag ska fråga i kommunen.
Vad tror du om Omvårdnadsprogram? Kan poäng från det här programmet räknas i grundläggande behörighet? Eller får man bara studera gymnasiala kurser som Matematik, kemi, mm för att få tillräkliga poäng?
Tack igen.
Det lungt :glad:
För att du ska veta vilka kurser ska du plugga om bör du inte gå till kommunen utan till studievägledare i din skolan, Han/Hon vet säkert vad som krävs :ja:
Vad gäller Omvårdnadsprogram så jag tror att de ger inte grundläggande behörighet eftersom kurser som jag vet att man läser i omvårdnadprogram är
Etik och livsfrågor 100 poäng
Psykologi A 50 poäng
Medicinsk grundkurs 100 poäng
Människan socialt och kulturellt 100 poäng
Arbetsmiljö och säkerhet 50 poäng
Vård och omsorgsarbete 200
Omvårdnad 150 poäng
Socialomsorg 150 poäng
Här nedan är omvårdnadprogrammet kurser
http://www1.vasteras.se/carlforsska/pro ... dnad.shtml
Jag vet inte vad ska du läsa exakt d.v.s. kemi, biologi, fysik osv. Men min bror har hämtat sitt betyg från hemlandet och när han översatt hans gymnasiebetyg, fick han inte alla betyg. Min bror har läst Kemi A, B, Svenska A, B, Engleska A. Detta innebär att hans betyg i Engleska, Kemi A, B , Fysik B räknades inte med i betyget och därför läste han igen de för att kunna söka till universitetet. Av denna anledning jag tror att du ska göra samma sak förutom Engleska. Fråga studievägledare :glad:
Om du behöver mer information om något, så skriv gärna här :flinar:
Ha en trevlig dag
Mustafa Al-Attar
Solen08
Inlägg: 77
Blev medlem: 15 jun 2008, 22:00

Re: Hur kommer en utländsk till läkarprogrammet?

Inlägg av Solen08 »

Hej

Jag har utländsk gymnasie- och högskoleutb. (ej medicin) och pluggar läkarprogrammet i Sverige.

Tips:
Skicka även papper om din högskoleutbildning till VHS. Att du studerat 3 år på läkarutb. i ditt hemland kan ge dig behörighet i extra ämnen som exempelvis Bi B, Ke B, kanske även Fy B och Ma D.

För att vara behörig att söka läkarprogrammet måste du ha Svenska som andra språk A och B, Ma D, Ke B, Fy B och Bi B, Engelska A.

Svenska som andra språk A och B måste du läsa. Behörighet i ett eller flera av de övriga ämnen kan du få vid bedömning av din tidigare utbildning från hemlandet (därför viktigt att skicka även papper på högskoleutb.). Först efter bedömningen vet du exakt vilka ämnen du behöver komplettera med.
maring
Inlägg: 40
Blev medlem: 26 feb 2012, 18:56

Re: Hur kommer en utländsk till läkarprogrammet?

Inlägg av maring »

nabster skrev: Det lungt :glad:
För att du ska veta vilka kurser ska du plugga om bör du inte gå till kommunen utan till studievägledare i din skolan, Han/Hon vet säkert vad som krävs :ja:
Vad gäller Omvårdnadsprogram så jag tror att de ger inte grundläggande behörighet eftersom kurser som jag vet att man läser i omvårdnadprogram är
Etik och livsfrågor 100 poäng
Psykologi A 50 poäng
Medicinsk grundkurs 100 poäng
Människan socialt och kulturellt 100 poäng
Arbetsmiljö och säkerhet 50 poäng
Vård och omsorgsarbete 200
Omvårdnad 150 poäng
Socialomsorg 150 poäng
Här nedan är omvårdnadprogrammet kurser
http://www1.vasteras.se/carlforsska/pro ... dnad.shtml
Jag vet inte vad ska du läsa exakt d.v.s. kemi, biologi, fysik osv. Men min bror har hämtat sitt betyg från hemlandet och när han översatt hans gymnasiebetyg, fick han inte alla betyg. Min bror har läst Kemi A, B, Svenska A, B, Engleska A. Detta innebär att hans betyg i Engleska, Kemi A, B , Fysik B räknades inte med i betyget och därför läste han igen de för att kunna söka till universitetet. Av denna anledning jag tror att du ska göra samma sak förutom Engleska. Fråga studievägledare :glad:
Om du behöver mer information om något, så skriv gärna här :flinar:
Ha en trevlig dag

Tack så jättemycket! Jag har en kompis som sa att man kan får poäng från Omvårdnadsprogram, och jag tänkte att det skulle hjälpa; nu förtår jag. Jag ska bara ta det lugnt och plugga Svenska!
Tack.
maring
Inlägg: 40
Blev medlem: 26 feb 2012, 18:56

Re: Hur kommer en utländsk till läkarprogrammet?

Inlägg av maring »

Solen08 skrev:Hej

Jag har utländsk gymnasie- och högskoleutb. (ej medicin) och pluggar läkarprogrammet i Sverige.

Tips:
Skicka även papper om din högskoleutbildning till VHS. Att du studerat 3 år på läkarutb. i ditt hemland kan ge dig behörighet i extra ämnen som exempelvis Bi B, Ke B, kanske även Fy B och Ma D.

För att vara behörig att söka läkarprogrammet måste du ha Svenska som andra språk A och B, Ma D, Ke B, Fy B och Bi B, Engelska A.

Svenska som andra språk A och B måste du läsa. Behörighet i ett eller flera av de övriga ämnen kan du få vid bedömning av din tidigare utbildning från hemlandet (därför viktigt att skicka även papper på högskoleutb.). Först efter bedömningen vet du exakt vilka ämnen du behöver komplettera med.
Tack så mycket!
Jag har skickat allting till VHS men det brukar ta tid att få validering; nu väntar jag. Jag tänkte börja med andra kurser medan jag studerar svenska.
Jag tror att jag får vänta.
Solen08
Inlägg: 77
Blev medlem: 15 jun 2008, 22:00

Re: Hur kommer en utländsk till läkarprogrammet?

Inlägg av Solen08 »

Ja, MVG i andra kurser, t.ex. från Omvårdnadsprogrammet kan höja ditt medelvärde (om du inte redan har det högsta medelvärde från ditt hemland) och därmed dina chanser att bli antagen.

Så, om du har tid och ork, så är det inte dumt att skaffa lite extra MVG medan du väntar på bedömningen.
Spock
Inlägg: 113
Blev medlem: 25 aug 2011, 12:27

Re: Hur kommer en utländsk till läkarprogrammet?

Inlägg av Spock »

Hej,

Har skummat igenom denna tråd och har några synpunkter.
Möjlighet att tillgodoräkna sig meritpoäng från områdeskurser (däribland omvårdnadskurser) försvinner från HT 2012. Så du kan alltså inte få meritpoäng från omvårdnadskurser lästa från HT2012.
Jag ser också att "solen08" skriver att du kan höja ditt meritvärde genom att läsa omvårdnadskurser, eller andra kurser. Detta tror jag är felaktivt. Då du redan har gymnasiebetyg från ditt hemland så måste du kolla upp vad som gäller ordentligt med komvux och VHS. Precis som någon skrev här ovan så kan du säkert tillgodoräkna dig den naturvetenskapliga behörigheten, eftersom du redan har läst på läkarprogrammet i ditt hemland i 3 år och därmed borde kunna validera detta.

Kolla upp med VHS (verket för högskoleservice) vad som gäller. Du skall ta reda på om du kan tillgodoräkna dig meritpoäng från kurser i ditt gymnasieslutbetyg.

Lycka till!
Solen08
Inlägg: 77
Blev medlem: 15 jun 2008, 22:00

Re: Hur kommer en utländsk till läkarprogrammet?

Inlägg av Solen08 »

Spock skrev:Hej,

Har skummat igenom denna tråd och har några synpunkter.
Möjlighet att tillgodoräkna sig meritpoäng från områdeskurser (däribland omvårdnadskurser) försvinner från HT 2012. Så du kan alltså inte få meritpoäng från omvårdnadskurser lästa från HT2012.
Jag ser också att "solen08" skriver att du kan höja ditt meritvärde genom att läsa omvårdnadskurser, eller andra kurser. Detta tror jag är felaktivt. Då du redan har gymnasiebetyg från ditt hemland så måste du kolla upp vad som gäller ordentligt med komvux och VHS. Precis som någon skrev här ovan så kan du säkert tillgodoräkna dig den naturvetenskapliga behörigheten, eftersom du redan har läst på läkarprogrammet i ditt hemland i 3 år och därmed borde kunna validera detta.

Kolla upp med VHS (verket för högskoleservice) vad som gäller. Du skall ta reda på om du kan tillgodoräkna dig meritpoäng från kurser i ditt gymnasieslutbetyg.

Lycka till!
Spok, Kolla reglerna! (då vet du vad som gäller och slipper "tro")

Nu är det så att man inte kan utbyteskomplettera (går ej att byta ut motsvarande VG i matte i sitt utländska slutbetyg mot MVG i matte från Komvux) men att tilläggskomplettera och få högre meritvärde går bra.

Här är formeln för ett nytt meritvärde efter att man har läst någon /några kurser på Komvux:
https://www.antagning.se/sv/Det-har-gal ... lettering/

Där finns även lista på vilka kurser som höjer.
https://www.antagning.se/sv/Det-har-gal ... pa-komvux/

Information man får från VHS och studievägledare får man alltid dubbelkolla! Inte helt ovanligt att den inte stämmer! Begär helst skriftliga svar.

Lycka till!
Senast redigerad av Solen08 den 29 feb 2012, 21:35, redigerad totalt 4 gång.
Skriv svar