Mer information om Gy11-kvoten

Meritpoäng, kompletteringar, utländska betyg, folkhögskola, et cetera.
Användarvisningsbild
Nils
driver läkarstudent.se

Mer information om Gy11-kvoten

Inlägg av Nils »

Det har tidigare nämnts att Gy11-elever kan få en separat antagningskvot under en övergångsperiod. Ett mer detaljerat förslag finns nu tillgängligt via UHR:
Redan för ett år sedan gick regeringen ut och lovade en särskild urvalsgrupp för eleverna från den nya gymnasieskolan. Nu har förslaget kommit och det innebär att Gy11-eleverna ska få konkurrera i två urvalsgrupper. Det är dels den vanliga urvalsgruppen för gymnasiebetyg (BI), dels en egen urvalsgrupp. För urvalsgruppen för sökande med kompletterade betyg (BII) föreslås däremot ingen förändring.

Den nya betygsskalan som infördes med den nya gymnasieskolan gör det svårare för eleverna att nå högsta betyg, därför behöver dessa elever en egen urvalsgrupp under en övergångsperiod.

Perioden ska enligt förslag börja från och med antagningen till höstterminen 2014 och upphöra inför antagningen till höstterminen 2017. Från början kommer antalet i den egna gruppen vara så lågt att gruppen skulle missgynnas, därför vill regeringen se att de får konkurrera i två grupper.
Källa:
http://www.vhs.se/sv/Startsida-for-SYV/ ... 11-elever/
JhonelP

Re: Mer information om Gy11-kvoten

Inlägg av JhonelP »

Hej, tack för all information, jätteanvändbart. Jag undrar om det finns några konkreta siffror på hur många av platserna ska avsättas till Gy-11-elever.

Jhonel P
Användarvisningsbild
Nils
driver läkarstudent.se

Inlägg av Nils »

Platserna fördelas normalt i proportion till hur många behöriga ansökande som de olika kvoterna har (för närvarande omfördelas dock platser från BII till BI efter detta steg och enligt förslaget ovan ska Gy11-elever räknas till både BI och "Gy11").

Frågan är då ifall den nuvarande omfördelningen från BII till BI också skall förändras under perioden, så att "Gy11" får ta del av de omfördelade platserna, och hur Gy11-eleverna skall räknas i den interna platsfördelningen mellan gymnasiebetyg.

Ifall Gy11-eleverna räknas dubbelt (både BI och "Gy11") vid den inbördes platsfördelningen mellan BI, "Gy11" och BII så går det ut över BII; för att detta skall undvikas kan BI och "Gy11" räknas som samma kvot när BII-platserna bestäms och först därefter dela på de återstående platserna, föreslagsvis efter att BI+Gy11 har fått de omfördelade BII-platserna. Det är begripligt varför regeringen väljer att ha en separat kvot för Gy11-eleverna under en övergångstid men tillsammans med deras platsfördelningssystem så verkar det bli en smula rörigt.
Frida

Inlägg av Frida »

Kan någon upplysa mig vad detta betyder för oss med betyg från det gamla systemet? Kommer vi helt att konkurreras ut av Gy11 eller blir det ingen större skillnad?

Tack på förhand!
Användarvisningsbild
Nils
driver läkarstudent.se

Inlägg av Nils »

Under övergångsperioden kan det bli svårare konkurrens i BI-kvoten än vad det skulle ha varit annars men i övrigt bör de med äldre betyg inte ha något att oroa sig för, med tanke på att det ska vara svårare att få maximala betyg under det nya systemet.
Frida

Inlägg av Frida »

Betyder det att det alltså kommer bli svårare under tre år för oss med det gamla?
Användarvisningsbild
Nils
driver läkarstudent.se

Inlägg av Nils »

Åtminstone att det blir svårare än vad det hade blivit annars...

(notera att detta däremot inte påverkar BII-kvoten, åtminstone inte direkt, eftersom den fortfarande är gemensam för båda grupperna)
Frida

Inlägg av Frida »

Det var ju tråkigt att höra. Så nu missgynnas alltså vi med gamla betyg istället :ledsen:
Frida

Inlägg av Frida »

Förlåt att jag spammar tråden men jag är så himla förvirrad... snittet i BI kommer alltså att höjas överlag nu framöver pga av att gy11 får konkurrera i båda kvoterna vilket påverkar mig som har fått de gamla betygen iom att det blir mindre platser över. Har jag förstått det rätt?
Gäst

Inlägg av Gäst »

Det är inte säkert att snittet höjs - det kanske bara inte sänks lika mycket som det skulle ha sänkts annars...
:)
Skriv svar