Jag har bara gått i Linköping i några månader, men jag måste säga att det är mycket trevligt folk här. Folk är öppna och är pratglada (med undantaget; jag

) Vill man vara med på saker så hänger är det bara att man hänger med. Jag har svårt att tänka mig att någon ska bli "dömd" här, då man är medveten om att någon gång under utbildningen så kommer man troligtvis vara i samma basgrupp (aka. studiegrupp). Sedan är det allmänt bra stämning här; ingen hets och folk pluggar tillsammans och hjälper varandra.
Eftersom att man går på ett universitet så kommer man dagligen i korridoren och i staden se och träffa människor från andra utbildningar än läkarutbildningen. Situationen i Linköping är så att teknologerna och de andra flesta studenterna (ekonomi, psykologerna m.m.) är på ett annat campus 4km bort från universitetssjukhuset, och detta resulterar i att om man vill på daglig basis under dagarna "bonda" med folk som plugga till annat så har man inte så mycket att välja på; sjuksköterskor, sjukgymnaster, logopeder, biomedicinare och några fler. Om man däremot väljer att bosätta sig i ett studentområde i stan t.ex. Ryd där det är många studentkorridorer och studentbostäder så kommer man kunna träffa mycket folk där. Kravaller organiseras ganska ofta (har inte så jättebra koll då jag går dem, men skulle chansa på kanske två varje månaden, men det jag har hört är att det är lite "trashigt"), och då kommer många andra studenter.
Om mångfalden så kan jag påpeka att de flesta är vita (vi är cirka 10 icke-vita och 3 finländare om man räknar de från åland), kommer från medel- eller övremedelklass. Jag vet inte hur det är på de andra orterna, men jag skulle chansa på att det inte är många fler icke-vita där. Ganska många Stockholmare (cirka 20 av 120 kommer från Stockholm), färre Göteborgare (eftersom de söker till Sahlgrenska). Många från Småland, väldigt få från Södermanland och Norrland, och ovanligt många från Värmland. Sedan är det också trevligt med de som kommer in i den andra kvotgruppen (den för dem som har arbetserfarenhet). De brukar vara något äldre och kommer från en något "lägre" samhällsklass, men många av dem är fortfarande aktiva i studentlivet. Trots denna ganska mono-etniska grupp så är folk ganska olika till personlighet, erfarenhet och intressen så man kan säkert hitta sin lilla speciella grupp utan några större problem.