Behörighet
-
Lisa
Behörighet
Hej !
Panik loggade in på antagningen där står det att jag har 21,82 i BG2.
Har MVG i hela min grundläggande behörighet. Samt basårskurser som inte ska påverka mitt betygssnitt
Matte E (läst på komvux för meritpoäng)= G & Eng B= VG (läst på gymnasiet men la detta på samlat betygsdokument då jag hade nog med poäng & inte ville bli sänkt) finns under enstaka betyg.
Men dessa ska väl inte sänka mig?
Matte E & Eng B är väl inte behörighet för läkarprogrammet?
Håller på med eng C nu & ska väl då ha 22,5?
Hjälp ! Har panik !!!
MVH
LISA
Har MVG i hela min grundläggande behörighet. Samt basårskurser som inte ska påverka mitt betygssnitt
Matte E (läst på komvux för meritpoäng)= G & Eng B= VG (läst på gymnasiet men la detta på samlat betygsdokument då jag hade nog med poäng & inte ville bli sänkt) finns under enstaka betyg.
Hjälp ! Har panik !!!
MVH
LISA
-
Mustafa Al-Attar
- Kontakt:
Re: Behörighet
Hej LisaLisa skrev:Hej !
Hjälp ! Har panik !!!
MVH
LISA
Eftersom du håller på att läsa Eng C, då betyder detta att du inte har full meritpoäng d.v.s. om du har MVG på allt och det är bara ENG C som är kvar för att få full meritpoäng så ditt betygsnitt skulle vara 22,0 för att ENG C ger 0,5 poäng.
Har du någon VG eller G i ditt slutbetyg?
Finns det några meritpoäng som du inte har klarat än förutom ENG C?
Mustafa Al-Attar
-
Lisa
Nej har MVG i allt och 2 meritp nu.
Antagningen måste ha räknat fel.
För eng b & ma e är väl inte behörighets givande?Lä
-
Mustafa Al-Attar
- Kontakt:
Det stämmer de är inte behörighet. Detta betyder att de har räknat fel!Lisa skrev:Nej har MVG i allt och 2 meritp nu.
hoppas att du blir antagen denna termin
Lycka till
Mustafa Al-Attar
Hej!
Matematik D ger dig behörighet till läkarprogrammet, men eftersom du har läst ytterliggare en nivå i ämnet matematik så tittar antagningen bara på den sista nivån, nämligen ditt Matematik E betyg. (Vilket innebär att Matematik E påverkar ditt betygssnitt.)
Om du har ett samlat betygsdokument som är daterat samma datum (eller väldigt nära) som ditt slutbetyg så räknas de kurserna tillsammans med dina gymnasiebetyg.
Jag tror att detta är förklaringen. Tyvärr...
Matematik D ger dig behörighet till läkarprogrammet, men eftersom du har läst ytterliggare en nivå i ämnet matematik så tittar antagningen bara på den sista nivån, nämligen ditt Matematik E betyg. (Vilket innebär att Matematik E påverkar ditt betygssnitt.)
Om du har ett samlat betygsdokument som är daterat samma datum (eller väldigt nära) som ditt slutbetyg så räknas de kurserna tillsammans med dina gymnasiebetyg.
-
Mustafa Al-Attar
- Kontakt:
Jag tror inte att detta är förklarningen eftersom även om de räknar Matte E med i jämförelsetalet, då betyder detta att betygsnittet sänks med 0,2 vilket gör att hon får 21,8 och inte 21,82. Av denna anledning jag tror att de har räknat fel !Spock skrev:Hej!
Mustafa Al-Attar
-
Lisa
Men hur kan dom ta med Matte E, läste den 2 år efter gymnasiet på komvux???
Ska matte E förstöra min antagning?
Läste den ju bara för meritp??
Jag fattar ingenting...
Ska matte E förstöra min antagning?
Läste den ju bara för meritp??
Jag fattar ingenting...
-
Gäst
https://www.antagning.se/sv/Det-har-gal ... eritvarde/
http://www.studera.nu/download/18.63ad7 ... gy2011.pdfOm du har kompletterat för att få meritpoäng, kommer betyget i den kursen inte att räknas med i meritvärdet, utan bara meritpoängen.
verkar som att myndigheterna inte kan bestämma sig för hur de ska ha det, kontakta antagning.se och fråga dem varför du får det snitt du fårBetyg i utökade kurser kan också ge meritpoäng. Betyg
i meritkurser räknas alltid med i jämförelsetalet. Om du
kompletterar med meritkurser i efterhand gäller samma
regler.
Matematik E ger dig behörighet för lägre nivåer (kurs A-D). Kräver ett program matematik som särskild behörighet då tittar de bara på den högsta nivån, vilket i ditt fall är Matematik E. Du kommer alltså inte undan detta.
Jag har redan pratat med VHS om det, jag är 100% säker på min sak.
Jag har redan pratat med VHS om det, jag är 100% säker på min sak.
Mått råd är att du, antingen läser upp ditt Ma E-betyg till MVG, eller tar bort kursen från dina inskickade meriter och istället prövar några/någon gammal områdeskurs, eller läser/prövar ett modernt språk, minst nivå 3 dock.