Antagning till läkarprogrammet om man är under 18
-
Anonym12
Antagning till läkarprogrammet om man är under 18
Hej!
Jag går i ettan på gymnasiet och har skrivit 1.5 på högskoleprovet. Det borde alltså räcka för att söka via PIL-kvoten och få en chans att intervjuas. Det jag undrar är om det är möjligt? Jag är införstådd med att jag saknar ''grundläggande behörighet'' men att bara tenta av alla obligatoriska kurser med E (betyget G) kan inte vara så svårt och det lyckas man ju göra på någon månad om man blir antagen via PIL-kvoten. Min fråga är alltså, kan man söka till KI:s PIL-kvot som 16 åring och antas?
Jag går i ettan på gymnasiet och har skrivit 1.5 på högskoleprovet. Det borde alltså räcka för att söka via PIL-kvoten och få en chans att intervjuas. Det jag undrar är om det är möjligt? Jag är införstådd med att jag saknar ''grundläggande behörighet'' men att bara tenta av alla obligatoriska kurser med E (betyget G) kan inte vara så svårt och det lyckas man ju göra på någon månad om man blir antagen via PIL-kvoten. Min fråga är alltså, kan man söka till KI:s PIL-kvot som 16 åring och antas?
Re: Antagning till läkarprogrammet om man är under 18
Riktigt dumt att du funderar på det.. Med fåtal kurser får du ett samlat betygsdokument som du måste komplettera upp på KOMVUX.. När du är 20. Så nej. Men teoretiskt går det att bli antagen som 16-åring, men få börjar gymnasiet så tidigt eller läser så snabbt på distans/i sin skola.
Skaffar man ett bra resultat på IELTS kan man söka läkarprogrammet (1+5) med ett foundation year och bli klar när man är 22. Börjar man tidigare kan man bli klar när andra går ut gymnasiet - ambitiöst.
Skaffar man ett bra resultat på IELTS kan man söka läkarprogrammet (1+5) med ett foundation year och bli klar när man är 22. Börjar man tidigare kan man bli klar när andra går ut gymnasiet - ambitiöst.
-
Anonym12
Hur menar du nu? Kan man inte söka och försöka komma in på intervjun utan grundläggande behörighet?Nyberg89 skrev:Riktigt dumt att du funderar på det.. Med fåtal kurser får du ett samlat betygsdokument som du måste komplettera upp på KOMVUX.. När du är 20. Så nej. Men teoretiskt går det att bli antagen som 16-åring, men få börjar gymnasiet så tidigt eller läser så snabbt på distans/i sin skola.
Och ifall det inte går, kan man inte bara pröva alla grundläggande behörighetskurser och få ett G i dem? Borde inte vara så svårt att få G i kemi 1 och 2, biologi 1 och 2 osv med några veckors plugg...
Men nej! Du måste ha en gymnasial examen från gymnasiet, KOMVUX eller folkhögskola. Varför har du så bråttom? Ditt hp-resultat håller i fem år och det är bara att sätta igång med plugg och få bra betyg.
Hur är dina betyg från grundskolan? Skriv dem privat om du inte vill skriva dem här. Är du bra på engelska? Skriv IELTS och sök i UK.
Hur är dina betyg från grundskolan? Skriv dem privat om du inte vill skriva dem här. Är du bra på engelska? Skriv IELTS och sök i UK.
-
Anonym12
Jag är införstådd med att jag behöver ha en gymnasial examen, men jag funderar som sagt helt enkelt på om jag inom ett halvår skulle kunna komma in på KI. De möjligheter jag har är ju att söka till tandläkarprogrammet via HP (bara att arbeta sig upp till 1.6, lär nog ändå få det vid nästa provtillfälle), sedan kan jag även komma in på PIL eller TAPIL med runt 1.4-1.5 på HP. Känns ganska säkrat att komma in via NÅGON av de kvoterna. Det jag då kan göra är väl helt enkelt att fixa G i alla grundläggande kurser och sedan börja på högskolan redan om ett år? Eller? För om jag tentar av de grundläggande kurserna (2250 poäng) så borde jag ju ha behörighet till högskolan.Nyberg89 skrev:Men nej! Du måste ha en gymnasial examen från gymnasiet, KOMVUX eller folkhögskola. Varför har du så bråttom? Ditt hp-resultat håller i fem år och det är bara att sätta igång med plugg och få bra betyg.
Då jag gick ut nian behövde jag knappt anstränga mig och gick ut med 310/320 poäng, och jag har för nuvarande precis börjat på gymnasiet. I nian tentade jag även av två gymnasiekurser, matte 1c och engelska 5 utan några som helst problem. I de kurserna erhöll jag betyget A.
Det känns dock som att det är långtråkigt och onödigt att gå tre år på gymnasiet då jag redan vet vad jag vill bli, och det känns som att HP är en genväg till förtida högskolestudier. Jag orkar inte med 3 års av betygshets, hade varit mycket roligare att komma in via HP redan nu
Jag är relativt bra på engelska, ja, och jag tas oftast för en ''native speaker'' så att säga
Du måste ha 2500 från gymnasiet. Om din skola godkänner det och du får alla studieplaner klara så är det möjligt på 6 månader. Jag läste också extra i grundskolan till gymnasiet.. Jag gick ut med 4450 poäng. Kan tillägga att jag under första året endast fick läsa två kurser - "det kostar pengar och du har redan läst så mycket". Skolans begränsningar gjorde mig lat och tog min lust att kämpa mer.
Det finns skolor som låter dig läsa i din egen takt på distans. Kolla upp och kontakta, fråga om du får byta dit och om du får läsa fortare.
Läs i England? 1+5.. Sök med grundskolebetyg och de gymnasiebetyg du har än.
Det finns skolor som låter dig läsa i din egen takt på distans. Kolla upp och kontakta, fråga om du får byta dit och om du får läsa fortare.
-
Anonym12
Förstår inte varför jag skulle läsa i England? I sådana fall kan jag lika gärna flytta till Polen och plugga där då jag behärskar de flesta slaviska språken...Nyberg89 skrev:Du måste ha 2500 från gymnasiet. Om din skola godkänner det och du får alla studieplaner klara så är det möjligt på 6 månader. Jag läste också extra i grundskolan till gymnasiet.. Jag gick ut med 4450 poäng. Kan tillägga att jag under första året endast fick läsa två kurser - "det kostar pengar och du har redan läst så mycket". Skolans begränsningar gjorde mig lat och tog min lust att kämpa mer.
Jag vill helst plugga i Sverige som sagt, får kolla upp med min skola
-
Anonym
Att ha ett HP högt nog för att kunna bli kallad till PIL är inte samma sak som att bli antagen... Läs på om processen som följer kallelsen..
-
Anonym12
Det är jag fullt medveten om och jag anser att jag är väldigt bra på olika former av logik- samt begåvningstest. Med reservation för att jag eventuellt kan låta lite för självsäker så måste jag påstå att jag tror jag är en bra bit bättre än snittet på sådant, och med tanke på att cirka hälften av de 400 PIL-kallade går vidare så känns intervjun ganska säkrad. Det är alltså bara intervjun på eventuella PIL eller TAPIL som jag måste ta mig igenom.Anonym skrev:Att ha ett HP högt nog för att kunna bli kallad till PIL är inte samma sak som att bli antagen... Läs på om processen som följer kallelsen..
Hej Anonym 12! Jag har följt tråden och jag vill lägga mig i litet.
För det första grattis till dit 1.5 på HP, bra att du uppnått ett sådant resultat redan i ettan på gymnasiet.
Du har stor chans att komma in via PIL och TAPIL med ditt resultat men det är inte säkert att du blir antagen. Det som krävs för att bli antagen via PIL är ett bra resultat på begåvningstestet och två bra intervjuer. Det som kommer läggas till grund för intervjuerna är din levnadsbeskrivning och de som vanligtvis gynnas av PIL är de "äldre". Du förstår säkert att du äldre gynnas eftersom de har mer stoff till sin levnadsbeskrivning. Jag vet att det är viktigt att ha bra meriter utöver att hävda att man vill jobba med människor och hjälpa alla människor i hela världen. Har du några konkurrerande meriter? - retorisk fråga.
Jag vet att det krävs mycket för att bli i antagen i t.ex USA. Där krävs det på toppuniversiteten att man får ett bra resultat på SAT's, att man har "A" i alla ämnen och EXTRA CURRICULAR ACTIVITIES! Nu i sommar var jag på KIs forskarskola och träffade en kille som ville bli antagen till Johns Hopkins i USA (toppuniversitet inom hälsa och sjukvård). Han var på KIs forskarskola för att få extra meriter, sådana meriter tror jag är väsentliga om man vill konkurrera med de "äldre" som troligen har arbetslivserfarenhet, militärutbildning etc.
Ta dig därför inte vatten över huvudet, tänk igenom det noga och ta det lugnt! ÄR det värt att få G i alla ämnen?
Mvh Jhonel P
För det första grattis till dit 1.5 på HP, bra att du uppnått ett sådant resultat redan i ettan på gymnasiet.
Du har stor chans att komma in via PIL och TAPIL med ditt resultat men det är inte säkert att du blir antagen. Det som krävs för att bli antagen via PIL är ett bra resultat på begåvningstestet och två bra intervjuer. Det som kommer läggas till grund för intervjuerna är din levnadsbeskrivning och de som vanligtvis gynnas av PIL är de "äldre". Du förstår säkert att du äldre gynnas eftersom de har mer stoff till sin levnadsbeskrivning. Jag vet att det är viktigt att ha bra meriter utöver att hävda att man vill jobba med människor och hjälpa alla människor i hela världen. Har du några konkurrerande meriter? - retorisk fråga.
Jag vet att det krävs mycket för att bli i antagen i t.ex USA. Där krävs det på toppuniversiteten att man får ett bra resultat på SAT's, att man har "A" i alla ämnen och EXTRA CURRICULAR ACTIVITIES! Nu i sommar var jag på KIs forskarskola och träffade en kille som ville bli antagen till Johns Hopkins i USA (toppuniversitet inom hälsa och sjukvård). Han var på KIs forskarskola för att få extra meriter, sådana meriter tror jag är väsentliga om man vill konkurrera med de "äldre" som troligen har arbetslivserfarenhet, militärutbildning etc.
Ta dig därför inte vatten över huvudet, tänk igenom det noga och ta det lugnt! ÄR det värt att få G i alla ämnen?
Mvh Jhonel P