Efter min förstahandsplan på att komma in på läkarlinjen i Skottland direkt efter gymnasiet failade verkade min framtid osäker då jag tyckte det verkade lite deprimerande (för att inte nämna dyrt) att behöva söka till läkarlinjerna i typ Polen och Ukraina, letade jag upp en del bra alternativ för er som inte verkar kunna komma in i Sverige eller vad som ju var ert förstahandsval.
Jag har inte gått igenom antagningsprocesserna på dessa universitet eftersom jag lyckats komma in i Sverige innan jag hann ansöka till andra länder, och jag känner personligen inte någon på universiteten. Här kommer hursomhelst den info jag lyckats samlat!
Italien!
Här har nyligen flera stycken läkarlinjer på engelska (international medicine, som de kallar dessa program) öppnats. Vad jag förstår har åtminstone ett universitet i Rom och det i Milan haft detta program ett längre tag, men nu ska alla (tror de är totalt sju) från alla delar av Italien ha ett samlat inträdes test, IMAT. Läs mer på:
http://www.cambridgeassessment.org.uk/c ... Tests/IMAT
Imat resultaten är det enda som räknas vid antagning, och det verkar inte så svårt att göra bra ifrån sig om man verkligen är intresserad av naturvetenskap. Dessutom kan man göra testet i flera länder, och behöver inte åka till aitalien för att göra detta längre (har inte gjorts i Sverige tidigare, men i London och Munchen t.ex. Kan man åka för att göra det)
Testet görs i September samma år som man ska börja läsa, bara några veckor innan man påbörjar terminen. Läs mer i tråden från underläkare.se längre ner i texten!
Fördelarna är att det är billigare än östländerna (mycket är betalt av italienska staten, ungefär 3600€ är vad som måste betalas per år och utbildningen är 6 år lång). Milans universitet är den enda som har bra info på deras hemsida och deras utbildning verkar bra, med PBL etc.
Nackdelarna är just att det inte verkar finnas många svenskar som har pluggat färdigt därifrån, därmed svårt att säga mycket om kvalitén av utbildningen. Det verkar också svårt att få jobba där efteråt (läste att man typ får slavjobba gratis i flera år om man vill jobba i Italien i en artikel någonstans)
Här är en tråd på underläkare.se av en svensk tjej som pluggar där:
http://www.underlakare.se/Trad.aspx?tra ... D=0&sida=1
Nederländerna!
Här läster man en bachelor i medicin på tre år först och sedan en typ masters (antar jag) som innehåller de mer kliniska delarna. På engelska kan du bara läsa en bachelor, och detta endast i Groningen. Kommer du in här får du läsa flamländska vid sidan om för att sedan kunna läsa de avslutande tre åren på flamländska (du är förresten automatiskt intagen till mastersutbildnngen om du kommit in i bachelors delen).
Ansökan för oss som inte gått i skola i NL görs direkt till universitetet (decentralized selection). Vad jag förstått tar de endast emot väldigt få av oss, men de kollar inte bara på betygen. Vid kontakt med en av deras
"Student ambassadors" fick jag höra att man måste ha OK betyg, sen är det viktigare med personligheten då mycket avgörs i intervju och personligt brev. De uppskattar tydligen också om man har erfarenhet inom vården och om man har varit engagerad i elevrådet eller liknande under gymnasieåren.
Positivt är att det bara kostar 1713€ per år. Personligen tycker jag det känns mer "safe" på något sätt, i jämförelse med östländerna och italien (det känns som man kanske kommer ha lättare att passa in i samhället, även utanför gruppen som läser utbildningen)
Nackdelen är såklart att man måste lära sig flamländska under tiden, men kan man redan tyska ganska väl, så ska det inte vara så svårt har jag fått för mig (känner en som har en bror som pluggat annat i Groningen som inte hade större problem att lära sig språket efter att ha pluggat tyska på gymnasiet)
Läs mer på universitetets egen hemsida:
http://www.rug.nl/umcg/education/intern ... -medicine/
Hoppas detta kan hjälpa någon person i nöd
Med vänlig hälsning,
Rrezarta